Programowanie C#

Programowanie, jest to zajęcie bardzo przyjemne oraz zabijające nudę. Wbrew temu, co mówi wiele ludzi, nie jest to takie skomplikowane, ba niektórzy mogą to uważać za zajęcie banalne. Klucz jest w tym, że trzeba myśleć logicznie oraz zapoznać się z danym językiem programowania. Najpopularniejsze języki programowania to:

    1. C 

    2. Java 

    3. Python 

    4. C++

    5. C#

    6. Visual Basic

    7. JavaScript

Sam uczę się języka c# (csharp) i nie uczę się go z kursów tylko na własną rękę.  Polega to na tym, że na początku ustalam sobie ce l- o co ma chodzić w aplikacji/programie oraz robię to na tyle, ile potrafię, a jeżeli coś nie działa lub muszę użyć czegoś nowego, korzystam z inetrnetu. W interncie  jest naprawdę wiele przydatnych forum np. Forumpasjainformatyki, z którego sam najczęściej korzystam. Oczywiście same kursy są dość dobrze zrobione, można się z nich nauczyć wielu podstawowych oraz trochę bardziej zaawansowanych rzeczy, ale mnie one nudziły i postanowiłem zacząć na własną rękę.

Jak zacząć?

Aby zacząć przygodę z programowaniem wystarczy mieć komputer bądź laptop oraz pobrać jeden program firmy Microsoft o nazwie “Visual Studio”. Jest to program darmowy, który jest dobry dla początkujących, gdyż podkreśla błędy oraz wyświetla, czym można uzupełnić kod, by działał.  Do tego w Visual Studio możemy robić wiele aplikacji, programów oraz możemy wykorzystać go do programowania, kiedy robimy grę w np. Unity. Według mnie jest to świetna aplikacja dla początkujących jak i tych bardziej zaawansowanych.

Historia języka C#.

Historia języka c# sięga lat 1998-2001, w tych latach został właśnie zaprojektowany. C# jest to produkt firmy Microsoft, który powstał dzięki zespołowi, którym zarządzał Andersa Hejlsberga. Sam język jest po angielsku, co oznacza, że kod i polecenia muszą być pisane właśnie w języku angielskim, by jak najwięcej developerów go rozumiało.

Wady i zalety programowania.

Programowanie tak jak wcześniej wspomniałem jest to fajne zajęcie do zabicia nudy. Zacznijmy od plusów. Programowanie jest to bardzo przyszłościowy zawód oraz dobrze płatny (zaawansowany programista może zarabiać nawet ponad 15 tysięcy złotych na miesiąc). Programowanie, może się wydawać, że jest to zawód, który polega na siedzenie przed komputerem cały dzień, często nawet w swoim domu, lecz nie zawsze tak jest. Programowanie jest dla każdego, lecz osoba, która się za to bierze musi być przede wszystkim cierpliwa. Często się zdarza, że kod, nad którym pracowaliśmy nawet kilka godzin nie działa, gdyż zabrakło jednego znaku, bądź daliśmy fragment kodu w złym miejscu. Programowanie jest doskonałym zajęciem do zabicia czasu, ale często zdarza się tak, że zabija za dużo czasu. Często chcemy dokończyć kod, ale może na to zejść trochę za dużo czasu, gdyż po drodze często zdarzają się błędy, których nawet aplikacja nie wyłapie. Programiści muszą dobrze zanć np.. Język angielski, gdyż C# jest po angielsku Do tego, za programowanie bierze się coraz więcej ludzi, co może skoczyć się tym, że nie będziemy w stanie znaleźć pracy, gdyż będzie za dużo programistów, mimo tego, że na świecie jest dużo języków do programowa.

Pierwszy projekt.

Zajmijmy się naszym pierwszym projektem. Będzie to generator liczb w zakresie, który sami ustalimy.

Projekt ten nie należy do najłatwiejszych, lecz można się z niego już trochę nauczyć. Pierwsze co musimy zrobić, to odpalić aplikację Visual studio.

Po odpaleniu aplikacji Visual studio, wyskakuje nam takie okienko. Naciskamy “Utwórz nowy projekt”.

Jeżeli już nacisnęliśmy już “Utwórz nowy projekt”, wybieramy spośród dostępnych szablonów, ten o nazwie “Aplikacja konsoli .NET Core”. Ważne jest to, by zaznaczyć ten, na którym jest symbol C#. Gdy wybraliśmy już właściwy szablon, naciskamy dalej.

W następnym okienku nazywamy nasz projekt oraz wybieramy lokalizację, gdzie ma się ten projekt znajdować. Gdy już wszytko nam pasuje, klikamy utwórz.

Na poniższym obrazku, zaznaczone są najważniejsze strefy.  Niebieskie przyciski które, są zaznaczone, służą do zapisywania projektu. Strefa z zielonym przyciskiem, służy do startowania projektu. Zaznaczona jest też strefa, gdzie piszemy cały kod oraz początkowy kod, który wyświetla napis “Hello World”.

Zaczynamy, od stworzenia dwóch zmiennych. Jako iż mają to być zmienne, w których ma być liczba, będzie to zmienna “int” przykład takiej zmiennej to “Int nazwazmiennej = ile ma się równać;” gdzie “ = ile ma się równać” jest to wartość, jaką przyjmie zmienna na początku. Ważne jest to, żę po każdej zmiennej trzeba dać średnik “:”.

Teraz piszemy wiadomość, która ma się wyświetlić w naszym programie. By to zrobić piszemy “Console.WriteLine("twój teks");”. W cudzysłowach, które znajdują się w nawiasach, piszemy tekst, który chcemy by się wyświetlił. Na potrzeby tego projektu najlepiej będzie wpisać “Console.WriteLine("Podaj liczbę minimalną");.

Teraz dodajemy ten fragment kodu, który ma odpowiadać za zmianę wartości zmiennej “min” (minimalna) na wartość liczbową, którą wpiszemy. By to zrobić, piszemy “min = Convert.ToInt32(Console.ReadLine());”

Teraz można przepisać dwa poprzednie kroki, zmieniając napis, który ma się wyświetlać oraz zmienić zmienną z poprzedniego kroku z “min” na max”. Powinno to wyglądać jak na zdjęciu poniżej.

Teraz piszemy fragment, który będzie odpowiedzialny za losowanie, lecz on nie będzie losować. Jest to klasa o nazwie “Random”. Aby to zrobić piszemy: ” Random rd = new Random();;”

Teraz dodajemy nową zmienną liczbową, która będzie odpowiadać za nasz wynik, lecz zamiast dać jej wartość jak na początku, musimy napisać kod, który będzie odpowiadał za losowanie.  By to zrobić piszemy “int numer = rd.Next(min, max);;”, gdzie w nawiasie podajemy nazwę naszych zmiennych z początku.

Już ostatni krok polega na tym, by napisać wiadomość, która ma sygnalizować, że liczba, która się wyświetli, to nasz wynik. Można zrobić to np. Tak: “Console.WriteLine("Twoja wylosowana liczba to:");”. Musimy też dać fragment kody, który będzie odpowiadał za wyświetlanie naszej liczby. By to zrobić piszemy “Console.WriteLine(numer);”, gdzie w nawiasie piszemy nazwę zmiennej, odpowiadającej za wynik i ważne jest to, by nie dać tam cudzysłowai, gdyż ma to wyświetlić wartość zmiennej, a nie tekst.”

Po zakończeniu, klikamy na górnym pasku przycisk zaznaczony na zdjęciu poniżej i wtedy projekt nam się odpala, lecz kiedy uruchomimy go po raz pierwszy, może on się nam trochę długo ładować.

Jeżeli już skończyliśmy, wystartowaliśmy nasz program, powinna wyświetlić się nam konsola, w którą będziemy mogli wpisać nasze liczby. WAŻNE jest to, by co każdą wpisaną liczbę, nacisnąć ENTER.






Komentarze